Hallan-Ukko Jääkäriliikkeen patriarkka
Sata vuotta sitten 20. päivänä heinäkuuta 1863 syntyi Oulussa
kainuulaiselle seppämestari Juho Heikkiselle poika, joka kasteessa peri isänsä
nimen, mutta jonka Suomen itsenäisyystaistelun aikainen sukupuoli
paremmin tuntee "Hallan Ukon" nimellä. Äiti - o.s. Aemelaeus - kuului
vanhaan kulttuurisukuun ja kasvoi neidoksi Paltamon rovastin perheen piirissä. Isä
oli ollut nuoruudessaan mm. Elias Lönnrotin palveluksessa ja saanut tältä
voimakkaita kansallisia herätteitä. Hän toimi myöhemmin Suomussalmen
rautaruukin mestarina viljellen samanaikaisesti silloisiin Kainuun oloihin
verraten esikuvallisesti
hoidettua Toppilan tilaa Kajaanin maalaiskunnassa.
Kymmenvuotiaan opinhaluisen poikansa pani mestari Heikkinen v. 1873 kaksivuotiseen
Kajaanin Ala-alkeiskouluun. Muita kouluja ei siihen aikaan ollutkaan koko
kihlakunnassa. Sen menestyksellä suoritettuaan tuleva Hallan isäntä lähti
Ouluun vastaperustettuun yksityiseen Suomalaiseen Lyseoon. Latina ja kasvioppi
olivat täällä lahjakkaan pojan mieliaineita. Latina jopa siinä määrin, että
Hallan ukko saattoi myöhemmin latinan avulla auttavasti selvittää asiansa mm.
Hallassa 1 maailmansodan aikana turvapaikan saaneelle unkarilaiselle upserille.
Jotta seppämestari Heikkisen muillekin lapsille suotaisiin
opinkäyntimahdollisuus, keskeytti nuori Heikkinen koulunkäyntinsä, kävi
kirjanpitokurssiin ja meni kajaanilaisen kauppiaan palvelukseen, ensin viljan
ostajana Pohjanmaalta ja tervan- sekä metsänriistan hankkijaksi ylämaista.
Mutta pian hänet, työnantajansa luottamuksen ansainneena lähetettiin Hyrynsalmen
haaraliikkeen hoitajaksi, johon kaupan ohella kuului vielä parin maatilan hoito.
Kaupan hoitajana ollessaan Heikkinen tutustui kirkonkylään harvoja
säätyläisten lapsia opettamaan saapuneeseen Oulun ruotsalaisen tyttökoulun
käyneeseen merikapteeni Sundin Lici tyttäreen ja noin vuoden kestäneen -osaksi
kait ruotsin kielellä tapahtuneen- seurustelun jälkeen heidät vihittiin Oulussa elokuussa
1885. Mahdotonta oli jääkärien suuresti kunnioittaman Hallan emännän aavistaa, joka myöhemmin
nimitti itseään leikillään "Hallan Akaksi", että hänestä Hallan Ukon
rinnalla tuli yksi Suomen itsenäisyystaistelun merkittävimmistä naishahmoista.
Vuosisadan loppupuoli oli maassamme poliittisesti rauhallista aikaa
Kainuun kihlakunta köyhää, ta-kapajuista takamaata, pääasiassa tervanpoltolla elävää
sekä virkavaltaisen, kansasta eristäytyneen virkakunnan hallitsemaa. Siksipä kouluja
käynyt Heikkinen joutui pian myös julkisiin tehtäviin, aluksi pitäjän sekavan
tilinpidon selvittäjäksi ja myöhemmin leipätyönsä ohella mm. pitäjän kunnan kirjuriksi, missä
tehtävässä hän joutui tekemään useita aloitteita Kainuun olojen parantamiseksi.
Kainuun katovuosien vaivaaman väestön vaikea taloudellinen asema huononi
noihin aikoihin ter-vanviennin vähitellen tyrehtyessä, minkä lisäksi Heikkinen
joutui vielä ristiriitaan kaupanhoitajan ominaisuudessa kauppavelkojen
perimisasioissa työnantajansa kanssa, minkä seurauksena oli, että heidän tiensä
erosivat. Tällöin päätti Heikkinen ryhtyä itsenäiseksi yrittäjäksi, perusti
puukemiaan innostuneena ja oululaisen insinööri Löfhjelmin sekä appensa
rohkaisemina silloisiin oloihin nähden uuden aikaisen tervatehtaan Hyrynjärven
rannalle ja rakensi sen läheisyyteen itselleen asuintalon sekä sijoitti siihen
oman kauppavaraston.
Onni näytti aluksi hymyilevän rohkealle yrittäjälle jopa siinä määrin,
että toinenkin tervatehdas perustettiin Oulunjoen niskaan ja ostettiin pari isohkoa
metsätilaa tervapuiden saannin turvaamiseksi.
Toinen niistä oli kirkonkylästä n. 14 km pitkän kinttupolun päässä
sijaitseva, vuosisatoja vanha vaaran lakea ympäröivä korpitila "Halla",
josta myöhemmin tuli itsenäisyystaistelumme synkimpänä ajankohtana
jääkärien ja aktivistien varmin tukikohta.
Mutta Heikkisen onni kääntyi. Tervatehdas ja asuinrakennus
kauppavarastoineen paloivat eräänä yönä palvelustytön huolimattomuuden johdosta
ja pienen muotoseikan perusteella kieltäytyi vakuutusyhtiö maksamasta
asuintalon vakuutusta. Tervatehdas ja luotolla saatu kauppavarasto olivat vakuuttamattomia.
Isäntä ja emäntä olivat tuona onnettomuuden päivänä matkoilla, Heikkinen liikeasioissa ja
Lici-emäntä käymäseltään Hallassa. Vain päällä olevat vaatteet jäivät jäljelle
ja kaikki pitivät
Heikkisen yritysten loppua selviönä.
Toisin kuitenkin kävi, vaikka
oululainen luotonantaja ei suostunutkaan 90.000 markan suuruisen velan
järjestelyihin. Kaikki oli nyt myytävä, Hallan tilakin oh' annettava velkain
maksuksi oululaiselle kauppiaalle, joka sen myöhemmin möi silloin nousevalle
Uleå AB-nimiselle sahayhtiölle. Tilan vuokraajana - oikeudella käyttää sen metsää
vaan kotitarpeeksi - sai Hallan isäntä tämän korpi-tilansa kuitenkin
asuinpaikakseen. Mieli tekikin synkimpään korpeen - kirvelevät haavat olivat
syvät *
Näin alkoi Heikkisen jo suureksi kasvaneen perheen toinen,
historiallisesti merkittävin vaihe. Uupumattomalla tarmolla ryhtyi Heikkinen
kohentamaan rappiolla ollutta korpitilaansa. Hallanvaaran vähäisiä
peltotilkkuja ryhdyttiin laajentamaan niin, että ne lopulta käsittivät yli 10
hehtaaria. Rakennuksia uusittiin ja korjailtiin mm. entisen mahtavan savupirtin
kamaripuoli uusittiin kokonaan. Karjaa lisättiin ja uusia, Kainuussa siihen
saakka tuntemattomia viljelysmenetelmiä otettiin käytäntöön.
Kunnan asukkaiden yhteisiä asioita ei pahimmankaan ahdingon aikana
unohdettu. Isäntä valittiin kunnanvaltuustoon ja pariin otteeseen Lici -
emäntäkin, joka vuosien varrella oli oppinut ja ryhtynyt käyttämään yksinomaan
suomenkieltä. Kun yksikamarinen eduskunta saatiin maahan sortovuosien jälkeen I. jakson
hellitettyä hiukan otettaan, liittyi Hallan isäntä vasta perustettuun
maalaisliittoon eräiden Voimaliiton ajoilta tunnettujen aktivistien
kehoituksesta. Heidän kanssaan kosketukseen hän oli joutunut matkoillaan Helsinkiin
poronlihakauppiaana. Hallaan oh' nimittäin Heikkisen toimesta perustettu
kolmen pitäjän - Hyrynsalmen, Suomussalmen ja Puolangan - yhteinen, maamme eteläisin
poropaliskunta, jonka poroista n. 500 kantoi korvassaan Hallan isännän
korvamerkkiä.
Näihin aikoihin oli Hallan isäntä valittu jo toistamiseen
kansanedustajaksi maalaisliiton riveissä, mikä puolue tuolloin edusti ehkä
selvästi pyrkimystä eroon Venäjän keisarikunnasta. Kun kuitenkin v. 1912 näytti
toivottomalta - toinen sortokausi oh' tuolloin jo alkanut - saada mitä
merkittävämpää aikaan eduskunnassa, ei Heikkinen kehoituksista huolimatta asettunut
uudelleen ehdokkaaksi. Tämä olikin v. 1915 alkaneelle Jääkäriliikkeelle
onneksi, sillä Heikkisen kokemusta ja tarmoa voitiin nyt Kainuussa varauksetta
käyttää Jääkäriliikkeen hyväksi.
Niin kauan kuin muita helpompia teitä rajan yli Ruotsiin ja sieltä
edelleen jääkäripataljoonaan voitiin käyttää, pidettiin Hyrynsalmen Hallaa vain
Kainuun aktivistien tukikohtana. Mutta merkitys laajeni toisten henkireikien
mentyä tukkoon. Lukuisat aktivistit - joukossa monta etappiteiden hoitajaa vangittiin näihin
aikoihin, osan joutuessa vetäytymään Ruotsin puolelle. Näistä tapahtumista mainittakoon aikoinaan
paljon huomiota herättänyt aktivisti Lukkarisen hirttäminen Oulussa ja sitä
yleisemmin tunnettu ns. Simon kahakka. Halla jäi ainoaksi varmasti toimivaksi
läpikulkureiäksi jääkäriaktivisteille.
Syksyllä 1916, jolloin jääkäripataljoona yritettiin paisuttaa prikaatin
suuruiseksi, mikä yritys venäläisten jääkärialokkaiden värväykseksi ja
etappiteihin kohdistamien vastatoimenpiteiden vuoksi epäonnistui, luotiin
Hallan kautta sotilaallisesti järjestetty ns. Itäinen etappi, jonka kaksi
alkuhaaraa
olivat Kajaanissa ja Nurmeksessa. Johtajana tällä suunnalla oli urhea,
myöhemmin Tornion taistelussa kaatunut jääkärimajuri Friedel Jacobson apunaan
kymmenkunta muuta Saksasta komennettua jääkäriä. Avustajina toimi lisäksi
Hallan Ukon innoittamina lukuisia paikkakuntalaisia pitäjän eri puolilla nuhin
luettuna myöskin aina toimintavalmiina olevat poromiehet
Miehiä tulija meni Hallan kautta salaperäisillä matkoillaan
tavallisimmin metsätyömiehen varusteissa. Mutta luotettavissa taloissa, joita
oli useita pitäjän eri kulmilla, saattoi viattomilta näyttävän jätkän
varusteiden joukosta vilahtaa näkösälle uhkaavan näköisiä aseita, karttakääröjä
ym. mielenkiintoista, puhumattakaan helvetinkoneista, joista eräät syksyllä
1916 myötävaikuttivat Arkangelin sataman suurien ammusvarastojen täydelliseen
tuhoutumiseen.
Santarmien päästyä em.
Simon kahakan jälkeen Itäisenkin etapin olemassaolosta selville ja vangit- semisten yhä vain lisääntyessä
päätettiin lopulta tämäkin etappi purkaa. Hallaa tähän saakka tuki- kohtanaan pitänyt
jääkärikomennuskunta palasi v. 1916 -17 vaihteessa poikki kairain hiihtäen Ruotsiin ja sieltä
edelleen Itärintamalle. Tällä matkalla seurasi mukana mm. Hallan turvaan
päässeet aktivistit tri V.O. Sivén, maisteri Herman
Stenberg sekä silloinen kansanedustaja jääkärivärväri Juho Niukkenen.
Aika vähää ennen Venäjän vallankumousta oli Saksasta Suomeen tapahtuvan
yhteydenpidon kannalta kaikkein vaikeinta jääkäriliikkeen historiassa. Vain Hallan etappi
toimi muutaman sinne jääneen aktivistin avustamana. Aika ajoin oli Ukon
avustajineen kiireesti sieltäkin poistuttava ympäristön metsäsaunoihin
kun kirkonkylästä porolla ajava pikaviesti toi tiedon vaaran lähestymisestä. Aseita Hallassa kyllä
oli pienen joukon pään menoksi, mutta avoin kahakka, menestyksellinenkin, olisi
lopettanut tärkeän tukikohdan toiminnan ja siksi väistyttiin mieluummin
tilanteen kärjistyessä metsien pimentoihin.
Mainittakoon, että Venäjän vallankumouksen jälkeen useat Spalernan
vankilasta erehdyksessä vapautetut suomalaiset -joukossa myöhemmin kenraaleiksi
kohonneet Aarne Sihvoja Juho Henrik Heiskanen - siirtyivät länsirajan toiselle
puolelle Hallan kautta.
Kun vallankumouksen demoralisoiman venäläisen virkavallan valppaus
heikkeni, saatiin Kemin ja Vaasan kautta toimivat kulkuyhteydet jälleen käyntiin.
Halla sai nyt toisen tehtävän. Sotavankileireistä itärajan takaa paenneita saksalaisia,
unkarilaisia jopa turkkilaisiakin virtasi nyt aktivistien ohjaamina Hallaan ja
siellä odottelevien oppaiden avulla edelleen länsirajan yli Ruotsiin. Kaikki
tämä vaati
varoja ja varusteita. Tosin etelästä saatiin jonkin verran apua, mutta Hallan
taloudellinen sietokyky oli monta kertaa kovalla koetuksella. Siellä pantiinkin kaikki
likoon yhteisen päämäärän hyväksi.
Viimeksi mainittua toimintaa tärkeämpi oli tänä aikana Hallan Ukon
esiintyminen poliitikkona. Jo huhtikuun 7. pnä 1917 pidettiin Suomussalmen ääriään
myöten täynnä olevassa kirkossa Hallan Ukon, sikäläisen kirkkoherran ja
jääkäriliikkeelle myötämielisen pitäjän nimismiehen aloitteesta kansalaiskokous,
missä ensi kerran julkisesti vaadittiin Suomen täydellistä irroittamista
Venäjän yhteydestä. Tilaisuudessa laadittu julkilausuma saatettiin myös
Eduskunnan tiedoksi. Tapaus oli ensimmäinen ja pitkän aikaa ainoa laatuaan
vallitsevissa sekavissa poliittisissa oloissa, jolloin eräät nimekkäät lakimiehet
vielä puuhailivat tunnuslauseen "laillisiin oloihin palamisen"
merkeissä.
Syksyllä 1917 valittiin Hallan Ukko suurella äänten enemmistöllä
uudelleen eduskuntaan ja etelässä valituiksi tulleet saivat pyrkimystensä
tueksi miehen, jonka ympärillä jo säteili jääkäriliikkeen huomattavan edun
salaperäinen sädekehä. Hallan Ukko ei ollut mikään sytyttävä puhuja, joten
julkinen, vähitellen laajeneva valtiollinen herätystyö jäi toisten huoleksi.
Hänen sanavarastonsa ja puhetapansa ei ollut riittävän mukaansa tempaavaa
vaikuttaakseen julkiselle forumille. Mutta asia, jota hän ajoi, oli sitäkin selvempi:
Suomi täysin vapaaksi ja eroon Venäjästä.
Kun sitten Suomen kohtalon hetki koitti ja osa vallankumoushuuman
vallassa olevaa kansaamme omaksui itsenäisyyttä vastustavan asenteen, täytyi
Hallan Ukon takaa ajettuna aluksi piileskellä Helsingissä, niistä hän vasta sodan
loppuvaiheessa pääsi palaamaan rintaman toiselle puolelle. Onneksi Kainuussa,
vaikka seutukunta on ollutkin altis omalaatuiselle kaappisosialismille, ei
avointa taistelua hallitusvaltaa vastaan siellä syntynyt Itsenäisyytemme
alkuvuosina toimi Hallan Ukko useaan otteeseen vielä eduskunnassa mm.
puollustusvaliokunnan jäsenenä ja edusti siellä kantaa, joka poikkesi myöhemmin
maallemme tuhoisiin seuraamuksiin johtaneista mielipiteistä. Kun hän heikentyneen terveytensä
pakottamana vetäytyi rakkaaseen Hallaansa, tapahtui se ajankohtana, jolloin jo
jokainen sen polven suomalainen tunsi nimeltä Hallan ja Hallan Ukon.
Helmikuun 19 päivänä 1928 sammui
pitkällisen sairauden jälkeen Hallan emännän elämä ja armeijamme huomattavimmat
jääkäriupseerit kantoivat hänen arkkunsa Helsingin asemalla rautatievaunuun
siunattavaksi kotipitäjän kirkkomaan multiin.
Ukko itse eleli vaarallaan saaden vanhuuden päivillään osakseen suurta
kunnioitusta sekä lopulta valtioltakin vaatimattoman kunniaeläkkeen. Kun usko
ihmisten rehellisyyteen oli saattanut Hallanvaaran vuokraajan jälleen
taloudellisiin vaikeuksiin, perustettiin Jääkärien aloitteesta erikoinen Hallan Säätiö
vaalimaan tämän ainutlaatuisen paikan perinteitä. Hallan tila lunastettiin
säätiölle. Sen rakennukset ja pellot luovutettiin Heikkisen suvun pysyvään
hallintaan. Nykyään ainoa vielä elossa oleva poika viljelee menestyksellä oston
kautta omistukseensa saanutta osaa tilasta, vain osan alkuperäisen tilan
metsistä ollessa edelleenkin Hallan säätiön omistuksessa.
Tammikuussa 1937 kohtasi yli 70-vuotiasta Hallan isäntää vaikea halvaus
ja heinäkuun 5. päivänä 1938 katkesi kauan jo heikkona lepattanut Hallan
patriarkan elämän liekki ja hänet kätkettiin vaatimattomin kunnianosoituksin
aikaisemmin kuolleen puolisonsa ja poikansa viereen.
Näin päättyi Kainuun lujimman
itsenäisyysmiehen ja aktivistin maallinen vaellus. Mutta vainajan teot ja Hallan nimi ovat
piirtyneet lähtemättömästi kansamme aikakirjojen lehdille. Oliskohan niin, että
Hallan Ukko on esimerkillään vaikuttanut metsiinsä turvautuvien Kainuun miesten
tekoihin vielä silloinkin, kun Talvisodassa korpien vaatimattomien asukkaiden
perinteellistä vapautta uhanneet ylivoimaiset vihollisjoukot perusteellisesti
tuhottiin Kainuun saloilla käydyissä ratkaisutaisteluissa.
Hallavaaran korkeimmalle laelle, jota kaukaa siintävät korvet ympäröi
on Hallan säätiö tältä vaaralta Seurasaareen (Helsingissä) siirretyn ja siellä
uudelleen kootun talon entiselle paikalle pystyttänyt kivipaaden, jonka
kylkeen kiinnitetyssä pronssilaatassa näkyvät tämän jääkäriaktivistin
patriarkaalisen jykevät piirteet velvoittavana muistona tuleville polville.
Paavo
Susitaival
Lähde:
Lähde:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti