Itäisen etappireitin synty / Hallan-Ukko

Itäisen etappireitin synty / Hallan-Ukko

Joulukuussa 1914 Hallan Ukko meni Helsinkiin, missä tapasi vanhat ystävänsä toht. Sivénin SiveSinin ja maist. Herman Stenbergin. Sopi heidän kanssaan toiminnan aloittamisesta Kainuussa työstä Kai­nuussa itsenäisyysajatuksen ja jääkäriliikkeen hyväksi. Tehtävänä myös varatien suunnittelu eri reit­tejä Nurmeksesta Ruotsin rajalle.
Eljas Väyrynen oli maist Väinö Kokon kautta joutunut yhteen yo.aktivistien kanssa, veti Eija Riht­niemen mukaan ja he ottivat työkseen toiminnan aloittamisesta Kajaanista ja yhteyksistä Hallaan. Talvella 1915 Rihtniemi Hallaan. Ukon sisar, Ida Karjalainen, Sopalan emäntä, oli jo liikkeessä mukana. Hyrynsalmelta vietiin mukaan seppä Kalle Kemppainen, Jussi Mattila (maatal. neuvoja) ja  kauppias Perttu Hirvelä. Rihtniemi jäi Kajaaniin vt. kaup. viskaaliksi.
     Puolangalla oli kaupp. A Halonen, josta yhteydet Tornion etappiin. Suomussalmelle Ukko oli puhu­nut etappijärjestäjäksi kaupp. Herman Lassilan.
Etapin I organisointi saatiin kuntoon syksyllä 1915 Kuhmon poropäivillä. Ukko oli jo keväällä 1915 aloittanut rakentamaan Jääkäripirttiä entisen pienemmän majan tilalle tulevaa mahdollista tarvetta varten (jääkärien piilopirtiksi), se valmistui kesällä, ja 1916 sitä vielä kunnostettiin paremmin talvi­asuttavaksi.
Keväällä 1916 Suomussalmen poropäivillä Ukko kävi yksityisiä neuvotteluja pienryhmissä etappi­paikoista, kun Kianto oh" tuonut Kajaanista mukanaan engl. prof. Cotter'in, salaisen palv. miehen. Mukana etappityössä lisäksi mm: Aarne Korhonen (Ukon sisarenpoika), (Pikku- Jussi) Jussi Väisä­nen, Stahlberg, Olkkonen, Ahlroth, Relander, Vilppu Paavilainen, Weckström, Wallenius,  Oesch, Ilmoniemi, Sihvonen, Salminen, Jakobsson (etapin päällikkö), Koivisto, Edla Juntunen, tohtorinna Anna Hjelt (o.s. Lagus), Kastama, Kuusisto, Viitasalo, Malaska, Kalle Kauko, Oskari ja Emil Jun­tunen, Sofia Berg, Helmi Mononen, Isidor Wuori, Urho Pikkarainen, Fr. Hyöky, Alppa Tolonen, T Lund ja Y. Paasio. Oli Kiantokin varannut Niettusaaren kalamajalle polttopuita, jos jääkärit tarvitsisivat sitä etappipaikkanaan.
1916 läntisen etappitien sulkeuduttua (siitä Hallaan toi tiedon Ukon Ina-tytär, joka oli lähtenyt Ou­luun asioista selvää ottamaan) itäinen reitti oli välttämätön henkireikä, jota kautta tieto- ja henkilö­liikenne sujui kahteen suuntaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti